RUMCAJS zaprasza na filmy – listopad 2023

6.11.2023 „Domokrążca”, „Ludożerca” oraz dokument „W środku Polski, na końcu świata” – spotkanie z Łukaszem Wylężałkiem

Najwybitniejszy twórca filmowy wywodzący się z Częstochowy – Łukasz Wylężałek obchodzi 70. urodziny. Z tej okazji Dyskusyjny Klub Filmowy „Rumcajs” zaprosił go 6 listopada na spotkanie z widzami. Reżyser sam zaproponował pokazanie swoich szkolnych, trochę już zapomnianych, etiud. Krótkie fabuły „Domokrążca” i „Ludożerca” oraz dokument „W środku Polski, na końcu świata” nagradzane były na festiwalach w Polsce i na świecie. Złożą się na ponadgodzinny pokaz, po którym twórca będzie do dyspozycji publiczności. Przewidziane są miłe niespodzianki! Początek spotkania jak zawsze w DKF o godz. 18.00.

Łukasz Wylężałek jest absolwentem IV LO im. Sienkiewicza. W latach 70. był asystentem Wojciecha Marczewskiego. W okresie: 1981–1987 r. studiował na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Był studentem wybijającym się. W czasie studiów zrealizował cztery nagrodzone filmy krótkometrażowe. „Domokrążca” nominowany do studenckiego „Oskara”, zdobył Grand Prix na festiwalach w Oberhausen i Monachium. „W środku Polski, na końcu świata” nagrodzono w Chicago, Lipsku, Krakowie i Gdańsku. Dyplomowy film „Ludożerca” zdobył nagrodę publiczności na festiwalu „Młode kino polskie” w Gdańsku.

Debiutował w pełnym metrażu w1993 r „Balangą” (z częstochowskim malarzem i muzykiem Jackiem Pałuchą w roli głównej oraz innymi aktorami z naszego miasta). Film zdobył na 18. FPFF w Gdyni nagrodę dla najlepszego debiutu. W 1997 r. powstał wyróżniony na 22. FPFF „Darmozjad polski” z Janem Peszkiem, dwa lata później „O dwóch takich, co nic nie ukradli”.

Wylężałek zrealizował m. in. seriale „Policjanci” oraz „Chłop i baba”. Dla Teatru Telewizji wyreżyserował szereg spektakli, część w oparciu o własny scenariusz („Intruz” 1994, „Duet” 1995, „Autostrada” 2002, „Alibi” 2018). Zapraszany był do współpracy przez Teatr im. Mickiewicza, gdzie przygotował m. in. w 1996 r. głośny „Lot nad kukułczym gniazdem”.

13.11.2023 Filmy z Amatorskiego Klubu Filmowego ETIUDA

Zapraszamy na projekcje filmów z Archiwum Filmowego Amatorskiego Klubu Filmowego „Etiuda” funkcjonującego w latach 1968-1993 przy Zakładowym Domu Kultury Huty im. Bolesława Bieruta.

„Najazd” – realizacja Feliks Krajewski. Reportaż z realizacji w Częstochowie filmu fabularnego „Potop” w reżyserii Jerzego Hoffmana.

”Homo Homini Lupus” – realizacja Jarosław Pupel. Film opowiada historię Antoniego Bielasa – powstańca śląskiego, który podczas II wojny światowej był w konspiracji, został aresztowany przez gestapo i przebywał w pięciu obozach koncentracyjnych. Po wojnie aresztowany przez Urząd Bezpieczeństwa. W latach 80-tych XX wieku zabrano mu dodatek do renty i pozbawiono członkostwa w ZBoWiD-zie.

„Nadziei dni ostatnie” – realizacja Andrzej Wrześniak. Film pokazuje strajki na Wydziale Metalurgicznym Politechniki Częstochowskiej z grudnia 1981 roku.

„Aby Polska była….” – realizacja Jarosław Pupel. Film prezentuje pochody 1-majowe w zestawieniu ze strajkami na Wydziale Metalurgicznym Politechniki Częstochowskiej.

„Czerwony Raków” – realizacja Witold Szymczyk. Reżyser pokazuje mieszkańców dzielnicy Raków w czasie pomiędzy ustawieniem pomnika Bolesława Bieruta a jego demontażem ( czas projekcji wszystkich filmów 45 minut ).

Po filmach spotkanie z instruktorem AKF „Etiuda” Andrzejem Wrześniakiem.

20.11.2023 Klasyka kina –  MACUNAIMA reż. Joaquim Pedro de Andrade, Brazylia1969, 100 min.  Zaprasza Grzegorz Pieńkowski

       Macunaima to postać z indiańskich legend, będąca wcieleniem mitu istoty ambiwalentnej, poszukującej siebie samej wśród dobra i zła. Macunaima istnieje jednocześnie w przeszłości i w teraźniejszości, w mieście i na wsi, w dżungli nad Amazonką i w spiekocie Południa, na ziemi i w niebie. Jego życie jest pełne chaosu: pławi się w próżniactwie, ale w tym samym czasie walczy z olbrzymami i występuje przeciwko konwencjom społecznym. Urodził się czarny, a nagle staje się białym i do tego rasistą. Jest jednocześnie sentymentalny i cyniczny, naiwny i sprytny, egoistyczny i szczodry. Właściwie pozbawiony jest jakiegokolwiek charakteru. Jest niekonsekwentny, kieruje się impulsami. Nieustannie miota się poszukując własnego „ja”. Ten bohater o tysiącu twarzy, jak żaden inny w historii, uosabia Brazylię, kraj-kontynent, zbyt skomplikowany by dać się w jakikolwiek sposób zaszufladkować.

    W ubogiej rodzinie w wiosce zwanej Pai da Tocandeira przychodzi na świat chłopiec, któremu dano na imię Macunaima. Chociaż istnieje przesąd, że imię na „M” przynosi pecha… „Niemowlę” jest nietypowe – brzydkie, wykazujące perwersyjną skłonność do lenistwa, egoizmu i wybryków seksualnych. Mając 6 lat nie potrafi jeszcze mówić, przeważnie przygląda się pracy braci i śpi. Ożywia się jedynie na dźwięk słowa „pieniądze”. Pewnego dnia znudzony życiem na wsi wyrusza wraz z braćmi do miasta. I wtedy staje się cud… Przechodząc przez rozliczne perypetie i poznając kontrasty świata Macunaima ukazuje Brazylię w tonie mocno oskarżycielskim.


27.11.2023 – Pierwszy dzien mojego życia

Czwórkę głównych bohaterów nowego filmu Paola Genovese dzieli wiele, ale łączy poczucie życiowej beznadziei. Rozczarowanie miesza się z frustracją i myślami, że może najlepszym wyjściem byłoby to wszystko przedwcześnie zakończyć. Kiedy poczucie przygnębienia jest już nie do wytrzymania, na drodze każdego z nich staje tajemniczy mężczyzna.

Nowy film Paola Genovese, twórcy wielkiego przeboju Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie, jest adaptacją jego własnej powieści. To wzruszająca historia o pragnieniu i potrzebie rozpoczęcia wszystkiego od nowa.           

Reżyseria: Paolo Genovese

Scenariusz: Paolo Genovese, Isabella Aguilar

Obsada: Toni Servillo, Valerio Mastandrea, Margherita Buy

KOMEDIA, prod. Włochy, 2023r., 121 min.