Publikacje

50 lat najstarszego DKF-u w Polsce – autor. Tadeusz Piersiak
fragment artykułu jaki ukazał się w Gazecie Wyborczej:

Przychodzę tu od początku. Dla filmu, ale też dla ludzi. Są tacy, których spotykam od lat w każdy poniedziałek. Żałuję tylko, że tak mało jest teraz młodych widzów, studentów, licealistów. Ale nimi zawładnął świat elektroniki – narzeka Henryk Koźmiński. Od 50 lat działa w Dyskusyjnym Klubie Filmowym „Rumcajs” – najstarszym nieprzerwanie działającym w Polsce.

„Jak zapisano w historii klubu, pierwszy pokaz odbył się w sali kina Wolność 11 grudnia 1955 roku. Podobnie jak w Warszawie, na inaugurację wyświetlono chaplinowskiego „Dyktatora”. Kiedy jednak po święcie nastał dzień jak co dzień – okazało się, że nowa inicjatywa nie jest mile widziana. Kino Wolność nie mogło udostępniać sali na kolejne spotkania. O inną salę w mieście też było trudno. Jak wspomina wieloletni działacz klubu Adam Sułkowski, trzeba było dopiero porozumienia się miłośników filmu z Jasną Górą, która zaproponowała salę na 2000 miejsc. Wtedy błyskawicznie otworzyły się drzwi kina Bałtyk.

– Przyszedł do mnie kolega Garczyński – mówi Henryk Koźmiński, posiadacz legitymacji członkowskiej nr 3 i przez wszystkie lata członek rady Klubu. – Byłem wtedy młodym dyrektorem administracyjnym Politechniki Częstochowskiej. Zaproponował założenie DKF-u. Wszedłem do grupy założycielskiej, pomagając w realizacji przedsięwzięcia. Od pierwszych pokazów były tłumy chętnych. Więcej niż mogliśmy pomieścić w sali. Głównie byli to studenci, młodzi pracownicy naukowi.”

2. DKF Rumcajs, Zarząd Koła Zrzeszenia Prawników Polskich w Częstochowie – Seminarium filmowe „Ich portret” Problemy przestępczości i resocjalizacji młodocianych i nieletnich w filmie polskim, Częstochowa 17-19 marca 1978 r.

3. DKF Rumcajs. Klub Politechnik ul. Zawadzkiego 23,
Seminarium Filmowe: „KINO GROZY”, Częstochowa 13-18 marca 1984, Redakcja programu: Janusz Kołodziejski, Współpraca: Włodzimierz Konarski,
Marek Duda, Grzegorz Makowski, Adam Sułkowski,
Projekt plakatu i okładki: Marian Michalik., nakład 600 szt.